O'zbekistonda birinchi Davlat xizmatlari markazlari besh yil avval davlat xizmatlaridan keng foydalanishni ta'minlash, xizmatlardan foydalanish vaqti va moliyaviy xarajatlarini qisqartirish, aholining davlat organlari ularga qanday xizmat ko'rsatayotganidan mamnunligini oshirish vositasi sifatida tashkil etilgan edi.
Psclar jismoniy va yuridik shaxslarga 'one stop' tamoyilidan foydalangan holda xizmatlarni taqdim etadilar, bu orqali jamoatchilik bitta ofisga bir marta tashrif buyurish orqali xizmatdan foydalanishlari mumkin. Tez, sifatli va shaffof xizmatni taqdim etish byurokratiya va ma'muriy to'siqlardan qochishni talab qiladi. Bu hujjatlar va ma'lumotlarni ofislar o'rtasida raqamli uzatish imkoniyatini talab qiladi. Va nihoyat, davlat xizmatlarini ko'rsatish uchun huquqiy hujjatlar va ma'muriy qoidalar talablariga muvofiqligini ta'minlash zarur.
Davlat xizmatlari sohasidagi islohotlarni muvaffaqiyatli amalga oshirish va ularni huquqiy qo'llab-quvvatlash maqsadida Psklar Adliya vazirligi tizimi tarkibida tashkil etilgan.
Fuqarolar o'rniga hujjatlarni ko'chirish printsipi davlat xizmatlarini ko'rsatishning Markaziy printsipi sifatida aniqlandi. Ushbu sohani tartibga solish uchun mustahkam Qonunchilik bazasi yaratilgan, xususan, 'ma'muriy protseduralar to'g'risida' va 'litsenziyalash, ruxsat berish va xabar berish tartib-qoidalari' to'g'risidagi qonunlarga asoslanib, har bir xizmat bo'yicha ma'muriy reglamentlar qabul qilingan.
Amalga oshirilgan huquqiy va tashkiliy chora-tadbirlar natijasida Psklar fuqarolar duch keladigan muammolarni hal qilish, shu bilan birga davlat tashkilotlari va fuqarolar o'rtasidagi munosabatlarni soddalashtirish markazlariga aylandi.
O'zbekiston mtjlarida taklif etilayotgan xizmatlar soni va turlari muttasil oshib bormoqda.
Hozirgi kunda 280 turdagi xizmatlar PSC orqali etkazib berilmoqda, birinchi tashkil etilgan markazlar orqali taqdim etilgan 37 ga nisbatan. Faqat 100 yilda 2022 ta yangi xizmat taklif qilindi. Markazlarga har kuni 40 000 dan 45 000 gacha fuqarolar tashrif buyurishadi va hozirgacha 45 million xizmat ko'rsatish tugallandi.
2022 yil davomida 12 millionga yaqin davlat xizmatlari ko'rsatildi, bu 83 yilga nisbatan 2017 baravar ko'pdir. Davlat xizmatlarini ko'rsatish uchun zarur bo'lgan hujjatlar soni 221 dan 95 gacha (57%) qisqartirildi.
Fuqarolar va xo'jalik yurituvchi subyektlar manziliga so'rov bo'yicha pochta orqali 28 turdagi davlat xizmatlari yetkaziladigan yangi amaliyot yo'lga qo'yildi. Bu fuqarolarga PSC yoki vakolatli organlarga ikkinchi marta tashrif buyurishdan qochish imkonini beradi.
PSC binolari O'zbekiston bo'ylab, jumladan, mamlakatimiz qishloq va chekka hududlaridagi fuqarolar uchun zamonaviy, qulay va qulay bo'lishini ta'minlash uchun katta sa'y-harakatlar amalga oshirildi.
Psclar respublikaning 208 ta tuman va shaharlarida tashkil etilgan. 180 ta PSC-ni joylashtirish uchun zamonaviy binolar qurildi, 79 tasi davlat-xususiy sheriklik asosida tashkil etildi. O'zbekistonning chekka va tog'li hududlarida, tuman shahar markazlaridan 138 kilometr uzoqlikda, 50 dan 100 kilometrgacha bo'lgan hududlarda PSC filiallari tashkil etildi. Mahalliy fuqarolar endi xizmatlardan foydalanish uchun uzoq safarlarga chiqishlari shart emas.
Bugungi kunda Psclar tashrif buyuruvchilar uchun zarur bo'lgan barcha qulayliklarga ega, jumladan, elektron navbat tizimlari bilan jihozlangan kutish xonalari, axborot stendlari, o'z-o'ziga xizmat ko'rsatish burchaklari, tibbiy yordam, kitob javonlari va bolalar maydonchalari, kafe va kafelar.
Shuni alohida ta'kidlash kerakki, eshitish va nutqida nuqsoni bo'lgan fuqarolarga qulaylik yaratish maqsadida surdo tarjimon xizmati ham tashkil etilgan. 2022 yil davomida bunday fuqarolarning 254 nafari xizmat ko'rsatildi.
Raqamlashtirish xizmati va blockchain texnologiyasi
Adliya vazirligi O'zbekiston davlat xizmatlarini raqamlashtirishda misli ko'rilmagan ishni amalga oshirdi. So'nggi 3 yilda FHDYo idorasining 60 milliondan ortiq arxiv hujjatlari skanerdan o'tkazilib, raqamli saqlanmoqda, bu esa O'zbekistonda FHDYo xizmatlarini raqamlashtirish imkonini bermoqda.
Raqamlashtirish natijasida axborot tizimida oila tarkibini aniqlash imkoniyati yaratildi.
Shuningdek, fuqarolik holati dalolatnomalarini qayd etish tartibiga ekstritritorial printsip o'rnatildi.
Fuqarolik holati dalolatnomalarini rasmiylashtirish bilan bog'liq davlat xizmatlarini ko'rsatish jarayoni 'doimiy takomillashtirish tamoyilidan'foydalangan holda ishlab chiqilmoqda.
Blockchain texnologiyasini fuqarolik holati yozuvlarini elektron ro'yxatdan o'tkazish tizimiga kiritish ushbu yozuvlarning ishonchliligi va xavfsizligini kafolatladi.
Adliya vazirligi ma'lumotlarni qayta ishlash markazini (DCP) yaratishga, uni ro'yxatga olish tizimida arxiv hujjatlarini saqlash, qayta ishlash va raqamlashtirish uchun zarur bo'lgan zamonaviy server qurilmalari va uskunalari bilan jihozlashga yordam berdi.
Ushbu texnologiyani FHDYo yagona elektron arxivida qo'llash mavjud byurokratik jarayonlarni bartaraf etdi va xizmat ko'rsatish sifatini oshirdi, fuqarolarning hayotiy voqealari to'g'risidagi ma'lumotlarni xavfsiz saqlash va ulardan foydalanishni soddalashtirdi.
Mobil asosda taqdim etiladigan xizmatlar va ekstraterritorial printsip
O'zbekistonning chekka hududlarida yashovchi fuqarolarga yanada yaxshiroq yordam ko'rsatish maqsadida mobil davlat xizmatlari yo'lga qo'yildi. Birgina 2022 yil davomida 800 mingdan ortiq uyali aloqa xizmatlari ko'rsatildi.
Zamonaviy axborot-kommunikatsiya vositalari bilan jihozlangan ushbu PSC sifatida maxsus moslashtirilgan transport vositalari ishlaydi.
Rasm
2019 yildan boshlab davlat xizmatlari markazlari orqali ko'rsatiladigan barcha xizmatlar "ekstritritorial "tamoyili asosida tashkil etildi.
Bu aholiga nima beradi? Qaerda yashashidan va qaerda ro'yxatdan o'tganligidan qat'i nazar, fuqarolar va tadbirkorlar o'zlari uchun qulay bo'lgan joylarda xizmatlardan foydalanishlari mumkin.
Jamoatchilikni onlayn xizmatlardan xabardor qilish muhim vazifadir
Bugun O'zbekistonda elektron hukumat tushunchasi emas, balki raqamli hukumat haqida ko'proq gaplashamiz. Zarur huquqiy baza va infratuzilma yaratildi, 'Digital Uzbekistan-2030' davlat dasturi qabul qilindi.
Fuqarolarni davlat xizmatlaridan onlayn tarzda foydalanishga o'rgatish va bu borada ularning malakasini oshirish muhim ahamiyat kasb etdi. Ushbu taraqqiyotning muhim qadamlaridan biri PSC-larda o'z-o'ziga xizmat ko'rsatish burchaklarini yaratish bo'lib, ulardan foydalanish mijozlarga xizmat ko'rsatuvchi yordamchilar tomonidan boshqariladi, bu esa fuqarolarga onlayn xizmatlardan oddiy tarzda foydalanishga yordam berdi.
Xususan, fuqarolar tomonidan onlayn tarzda foydalaniladigan davlat xizmatlari 3,1 yilda 2020 million, 8,4 yilda 2021 million va 11,8 yilda 2022 millionni tashkil etdi.
Bunday holda, o'z-o'ziga xizmat ko'rsatish burchaklari muhim bo'lib, zarur moddiy uskunalar bilan jihozlangan va Internet tarmog'iga ulangan. Bunda PSCs xodimlari tashrif buyuruvchilarga onlayn xizmatdan foydalanishning afzalliklari haqida kerakli tushuntirishlar va maslahatlar berishadi.
1-yil 2022-avgustdan boshlab davlat xizmatlari tizimiga shaxsiy identifikatsiya qilish uchun 'Mobile-ID' joriy etildi. Ushbu muqobil identifikatsiya vositasi 'internetdan ilovaga' tamoyilini to'liq amalga oshirishga xizmat qildi.
"Mobile-ID" tizimi boshlanishiga ko'p vaqt bo'lmagan bo'lsa-da, 750 000 ga yaqin fuqaro ushbu tizimdan ro'yxatdan o'tish orqali foydalana boshladi.
Aholidan talab qilish taqiqlangan hujjatlar ro'yxati tasdiqlandi
Davlat xizmatlarini ko'rsatishda byurokratiya va byurokratiyani kamaytirish maqsadida O'zbekiston fuqarolarining 73 turdagi hujjatlar va ma'lumotnomalarni taqdim etish zarurati bekor qilindi, shu bilan birga 200 dan ortiq protseduralar soddalashtirildi.
Bu shuni anglatadiki, har yili 20 milliondan ortiq odam ortiqcha hujjatlardan, idoralarga sayohat qilishdan ozod qilingan va davlat idoralariga tashrif buyurish bilan bog'liq aholining 300 milliardga yaqin pulini tejashga yordam bergan.
Fuqarolardan endi talab qilinmaydigan hujjatlarga shaxsni tasdiqlovchi hujjatlar va fotosuratlar va mehnat to'g'risidagi yozuvlar kiradi. Ushbu hujjatlarni talab qilish amaliyoti so'nggi 80 yil ichida mavjud bo'lib, fuqarolarni bezovta qilish va umidsizlikka olib keldi. Hujjat so'rovlarini qisqartirish davlat va fuqarolar o'rtasidagi munosabatlarni tubdan yaxshiladi.
Fuqarolarning bitta so'rovi orqali taqdim etiladigan bir nechta xizmatlar
Xizmatlar fuqarolarning yagona so'rovi asosida kompozitsion shaklda taqdim etiladigan o'zaro bog'liq davlat xizmatlari – ofisdan idoraga o'tishda vaqtni behuda sarflashning oldini olish usuli sifatida strategik tarzda paketlangan.
Masalan, farzandining tug'ilishini PSCDA ro'yxatdan o'tkazishda ota-onalar bir vaqtning o'zida chaqalog'ini poliklinikada ro'yxatdan o'tkazadilar, yangi ota-onalarga bir martalik moddiy nafaqa olish uchun ariza yuboradilar, chaqalog'ini doimiy manzilida ro'yxatdan o'tkazadilar va navbatga kiradilar.davlat maktabgacha ta'lim uchun. Bir marta ajratilgan barcha natijalarga bitta jarayon orqali erishish nafaqat yangi ota-onalarning vaqtini va moliyaviy resurslarini tejaydi, balki ularga 15 ta shaxsiy hujjatlarni topshirish zaruratini ham yo'q qiladi. O'zbekistonda har oyda o'rtacha 70,000 tug'ilish qayd etilgan bo'lsa, ota-onalar davlat idoralariga 280,000 marta tashrif buyurishgan. Buning natijasida fuqarolar 11 milliard so'mdan ortiq mablag'ni tejash imkoniyatiga ega bo'ldilar.
Proaktiv xizmat ko'rsatish
O'z tashabbusi bilan proaktiv davlat xizmatlarini ko'rsatish yo'lga qo'yildi, bu davlat tashkilotlari fuqarolarga ma'lum bir vaziyatda zarur xizmatdan foydalanishni taklif qilishlarini anglatadi.
Masalan, 2022 yil noyabr oyidan boshlab 18 yoshgacha bo'lgan nogiron bolalar va 18 yoshgacha bo'lgan inson immunitet tanqisligi virusi keltirib chiqaradigan kasallikka chalingan bolalarga to'lanadigan nafaqalarni tayinlash tizimi joriy etildi. "proaktiv shaklda" parvarish bo'yicha imtiyozlar. fuqarolar.
Biz o'z vaqtida ushbu sohadagi mutaxassislardan biri estoniyalik mutaxassis Marten Kayvats ekanligiga qo'shilamiz, u "eng yaxshi xizmat bu siz uni olganingizni sezmagan xizmatdir."
Bepul yuridik maslahat markazlari sifatida faoliyat ko'rsatadigan davlat xizmatlari markazlari
O'zbekiston 'Madad' NNTning yuridik maslahat idoralari tuman va shahar Pxk binolarida joylashgan bo'lib, huquqiy masalalar bo'yicha bepul birlamchi yuridik yordam, shu jumladan onlayn maslahat va tushuntirishlar beradi. Ushbu xizmat aholining xolis huquqiy yordam haqida xabardorligini va ulardan foydalanish imkoniyatlarini rivojlantirishga yordam berdi. 2022 yilning dastlabki to'qqiz oyida ushbu vositalar orqali 120 530 fuqaroga bepul yuridik yordam ko'rsatildi.
Monitoring PSC xizmat yetkazib berish
Vaziyat markazlari strategik boshqaruvga situatsion yondashuvni amalga oshirishning eng samarali vositalaridan biri sifatida tan olingan. 300 va 1,500 orasida ariza beruvchilar har kuni PSC va FHDYo idoralariga tashrif buyurishadi. Adliya vazirligi huzurida xizmat ko'rsatish sifati va tezligini nazorat qilish, tegishli muammolarni o'z vaqtida aniqlash maqsadida vaziyat markazi tashkil etildi.
Vaziyat markazining birlashtirilgan markazlashtirilgan ombori turli manbalardan olingan ma'lumotlarni birlashtiradi va bundan boshqaruv qarorlarini qabul qilishda foydalanadi. Bu taqdim etilayotgan xizmatlarni masofadan turib kuzatish, prognozlash va tahlil qilishni soddalashtirishga yordam beradi, shu bilan birga xodimlarning ishi va axloqiy qoidalarga muvofiqligini baholaydi.
Dinamik rivojlanayotgan vaziyatlarni izchil, har tomonlama tahlil qilish asosiy muammolar va muammolarni aniqlashga va ularni hal qilish uchun eng yaxshi echimlarni topishga yordam beradi.
Fuqarolarning PSC bilan qoniqishi ortib bormoqda.
Adliya vazirligi xalqaro tashkilotlar bilan yaqin hamkorlikda fuqarolarning davlat xizmatlaridan mamnunligini doimiy ravishda o'rganib chiqdi. Yevropa Ittifoqi va Birlashgan Millatlar Tashkilotining taraqqiyot dasturi bilan birgalikda amalga oshirilgan 'O'zbekistonda qishloq joylarida Davlat xizmatlarini ko'rsatish va boshqaruvni takomillashtirish' loyihasi doirasida uchinchi tomon tomonidan PSC tashrif buyuruvchilari o'rtasida anonim so'rov o'tkazildi. Markazlarga tashrif buyurgan fuqarolarning 90 foizi taklif etilayotgan xizmatlardan mamnun ekanligi aniqlandi va jamoatchilik oldida turgan xodimlarning yordamini yuqori baholadi.
Muayyan paradigmalar almashinuvi bo'lib o'tdi.
O'zbekiston aholisi 'fuqarolar o'rniga hujjatlarni ko'chirish' tamoyili shunchaki yuksak bayonot emas, balki haqiqat ekanligini ko'rishlari mumkin. O'zbekiston Davlat xizmatlari markazlari Prezident Shavkat Mirziyoyevning: "davlat idoralari xalqqa xizmat qilsin, xalq davlat idoralariga xizmat qilmasin", - degan milliy maqsadini o'zida mujassam etgan."Fuqarolarga yo'naltirilgan ish rejimini izlash fuqarolarning ehtiyojlarini chinakam qondiradigan yangi echimlarni innovatsion izlashni rag'batlantiradi.
Birlashgan Millatlar Tashkilotining taraqqiyot dasturi va Evropa Ittifoqi tomonidan birgalikda amalga oshirilayotgan hukumatni rivojlantirish loyihasi ushbu yo'nalishda amalga oshirilgan muhim islohotlarni qo'llab-quvvatladi.
O'zbekiston Davlat xizmat ko'rsatish markazlariga tashrif buyurgan har bir kishi, ularning tashkil etilgan muhiti, xizmat ko'rsatish sifati va tezligi tobora takomillashib, takomillashib borayotganini ko'rishi mumkin. Albatta, hali ham kamchiliklar bor, ular doimiy ravishda hal qilinmoqda. Bizning maqsadimiz davlat yordamiga murojaat qilgan har bir fuqaroga eng yuqori xizmat ko'rsatish standartlarini taqdim etishdir.
Janob Xudayor Meliev
O'zbekiston Respublikasi Adliya vazirining o'rinbosari