Tarixdagi har bir davr rivojlanishning ma'lum omillari, ehtiyojlari va hayot tamoyillari bilan belgilanadi. O'z davrida yashaydigan jamiyat tegishli turmush tarziga, qarashlariga, munosabatlariga, fikrlashiga ega. Shu nuqtai nazardan, 2017 yil O'zbekiston tarixida davlatning progressiv rivojlanishi bilan ajralib turadigan tubdan yangi bosqichning boshlanishi hisoblanadi.
Bu to'g'ridan-to'g'ri noyob analitik fikrlash, siyosiy Iroda, zamon bilan hamnafas bo'lish va milliy xususiyatlar bilan bir qatorda jahon davlatchiligining eng yaxshi tajribalarini hisobga olgan holda kuchli shaxsning roli bilan bog'liq.
Tez rivojlanishning hozirgi jarayoni mustahkam poydevor va ko'p yillik tajribaga tayanadi. Mustaqillik davridagi tarixiy yutuqlar, keng ko'lamli islohotlar, uzoq muddatli dasturiy qarashlar to'plangan muammolarga izchil echim izlash natijasidir.
Mustaqillik kuni-bu bosib o'tgan yo'lni sarhisob qilish, kelajakni qurish vazifalarini aniqlash imkoniyatidir. Keng ko'lamli islohotlar jarayonida davlat rahbarining roli, siyosiy rahbarning faoliyati alohida ahamiyatga ega.
Shu nuqtai nazardan, mening ko'p yillik tajribam va mamlakatimizning tarixiy yutuqlariga asoslanib, prezident Shavkat Mirziyoyev faoliyatining eng yorqin jihatlari haqida gapirishni o'rinli deb bilaman.
Shavkat Mirziyoyev mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq avval tuman hokimi, so'ngra ikki viloyat hokimi va Bosh vazir sifatida o'n uch yildan ortiq faoliyat yuritib, nisbatan qisqa vaqt ichida O'zbekiston taraqqiyotiga ulkan hissa qo'shdi. Yillar davomida u mamlakatning deyarli har bir qishlog'iga, har bir mahallasiga tashrif buyurdi. U ijtimoiy hayotning barcha sohalarini, mavjud muammolarni chuqur o'rganib chiqdi va ularga o'z vaqtida echim topdi.
2016 yil dekabr oyida bo'lib o'tgan prezidentlik saylovlari yana bir bor yuksak siyosiy madaniyatni, o'zbekistonliklarning Vatan va xalq taqdiriga daxldorligini namoyish etdi.
Saylov byulletenini olgan har bir vatandoshimiz shunday deb o'yladi: to'rt nomzoddan qaysi biri mening taqdirim, farzandlarimning kelajagi, oilamdagi tinchlik va hayotim xavfsizligining kafili bo'lishi mumkin? Mamlakat taraqqiyotini kim yangi bosqichga ko'tarishi mumkin? Ichki va tashqi siyosatda O'zbekistonning milliy manfaatlarini kim himoya qiladi? Saylovchilarning aksariyati Shavkat Mirziyoyevga ovoz berishdi.
Markaziy saylov komissiyasining xulosasiga ko'ra, fuqarolarimiz o'z taqdiri va istiqbollari, Vatan ravnaqi va mamlakatda tinchlik haqida o'ylaydilar. O'zbekistonliklar umumiy manfaatlarni himoya qilish uchun birlashishga intilishlarini namoyish etdilar.
Bu jarayon yangi sahifaga aylandi, bu bizning yaqin tariximizdagi burilish nuqtasi.
Shavkat Mirziyoyevning saylovoldi dasturi o'zining ko'lami, ko'p qirraliligi, ijtimoiy hayotning barcha sohalarini qamrab olishi, samimiyligi va ichki va tashqi siyosatida konstruktiv yondoshuvi bilan ajralib turardi. Saylovoldi dasturida bayon etilgan beshta tamoyil to'plangan muammolarga yechim topishga, O'zbekistonning yangi tarixiy sharoitda jadal rivojlanishini ta'minlashga qaratilgan g'oyalar tufayli jamoatchilik tomonidan qo'llab-quvvatlandi.
O'zbekiston Prezidenti vazifasini bajarishni boshlagan Shavkat Mirziyoyev dasturni qayta ko'rib chiqdi, unda ko'tarilgan masalalarni chuqurlashtirdi va konkretlashtirdi, davlat va jamiyat hayoti va faoliyatining har bir sohasini jadal rivojlantirish chora-tadbirlarini ishlab chiqdi. Bularning barchasi 2017-2021 yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha harakatlar strategiyasida o'z aksini topdi.
Ko'p yillik tajribasidan kelib chiqib shuni ta'kidlash kerakki, Prezident Shavkat Mirziyoyev siyosatining o'ziga xos xususiyatlari qarorlarni qabul qilish jarayonida, shu jumladan kadrlar siyosatida uzoqni ko'ra bilish va zukkolik, shuningdek, davlat boshqaruviga tizimli yondashuvdir.
Buni quyidagicha ko'rish mumkin.
Birinchidan, mamlakat rahbari qat'iy va o'zgarmas siyosiy pozitsiyaga ega.
Ikkinchidan, prezident boshlangan ishni oxirigacha etkazish uchun yuqori sifatga ega.
Uchinchidan, davlatimiz rahbarining siyosiy imidji va obro'si belgilangan maqsad va vazifalarning qat'iy bajarilishini belgilaydi.
To'rtinchidan, respublika rahbarining faoliyatida shakllangan siyosiy qarashlarga yuqori darajadagi izchillik namoyon bo'ladi.
Beshinchidan, O'zbekiston rahbarining ajoyib xotirasi va irodasi davlat va jamiyat hayoti va faoliyatining barcha sohalarini nazorat qilish imkonini beradi.
Oltinchidan, Prezident rahnamoligida dolzarb masalalarni o'z vaqtida hal etish va belgilangan vazifalarni bajarish ta'minlanmoqda.
Ettinchidan, davlat rahbari eng yaxshi etakchilik fazilatlarini namoyon etib, yuqori boshqaruv madaniyatini namoyish etadi. Xususan, siyosiy munosabatlarni o'rnatish va qo'llab-quvvatlashda ochiqlik, xalq bilan to'g'ridan-to'g'ri muloqotga sodiqlik, har bir vatandoshning orzulari va intilishlariga daxldorlik.
Ushbu masalaning ikkinchi jihati ham mavjud. Bu zamonaviy davlat boshqaruvi modelining eng yaxshi amaliyotlarini milliy tajriba va an'analar bilan birlashtirish, vaqt tendentsiyalaridan xabardor bo'lish kabi noyob sifatning namoyonidir.
Darhaqiqat, Prezident Shavkat Mirziyoyevning faoliyati va ish uslubida o'zbekistonliklarning kundalik tashvishlari va quvonchlariga daxldorlik hissi ustuvor vazifa hisoblanadi. Bu jamiyat va davlat manfaatlarining birlashishiga olib keladi, bu ishonch bilan aytishga imkon beradi: biz buyuk kelajagimizni Jasur va olijanob odamlar bilan birga quramiz.
Xalqimizning o'ziga xos xususiyatlari-yuksak adolat, sadoqat, ochiqlik va samimiylik tuyg'usi. Bular faol va ongli boshqaruv tufayli yuqori ma'naviy, axloqiy, ta'lim va intellektual salohiyatni namoyon eta oladigan ijodkor odamlardir. Xalqning bunday fe'l-atvori tufayli O'zbekistonning buyuk kelajagini rivojlantirish, sifatli yangilash va qurishga qodir ochiq jamiyat shakllanmoqda.
Har bir davrning o'z rahbarlari, siyosiy rahbarlari bor. Ularning har biri o'ziga xos xususiyatga va boshqaruvga yondashuvga ega. O'tgan olti yil ichida Prezident Shavkat Mirziyoyev o'zini ichki va tashqi siyosatning asosiy islohotchisi sifatida ko'rsatdi. Darhaqiqat, u O'zbekiston taraqqiyotining mutlaqo yangi bosqichini boshlab berdi. Buni quyidagicha ko'rish mumkin.
Birinchidan, davlat va jamiyatni rivojlantirish bo'yicha ilmiy va amaliy jihatdan mustahkam va samarali strategiya ishlab chiqildi;
Ikkinchidan, barcha sohalarda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish mexanizmi ishga tushirildi;
Uchinchidan, mamlakat rahbari tomonidan baquvvat va faol faoliyatning namunasi keltirilgan;
To'rtinchidan, eng yuqori darajada belgilangan maqsad va vazifalarning bajarilishi ustidan doimiy nazorat ta'minlanadi;
Beshinchidan, vakolatli va samarali kadrlar siyosati olib borilmoqda.
Ushbu jihatlar O'zbekistonning so'nggi yillarda faol rivojlanishini belgilovchi muhim tarkibiy qismlardir.
Yana bir narsani aytish kerak. Prezidentning xalq bilan to'g'ridan-to'g'ri suhbati jamiyatda ishonchli kayfiyat, o'zaro tushunish muhitini shakllantirishga imkon beradi.
Prezident Shavkat Mirziyoyevning tizimli boshqaruvga bo'lgan siyosiy izchilligi va sadoqati yangi O'zbekistonning 2022-2026 yillarga mo'ljallangan rivojlanish strategiyasida aks ettirilgan. Unda belgilangan ettita yo'nalish davlat va jamiyat hayoti va faoliyatining barcha sohalarini qamrab oladi. Shunday qilib, mamlakat rahbarining siyosati o'zbekistonliklarga kelajak avlodlarning kelajagi, baxtli kelajagiga ishonch bag'ishlaydi.
Davlat rahbarining tashabbuslari xalqning orzulari va intilishlari, qiziqishlari va intilishlarini aks ettiradi. Shundan kelib chiqib aytishimiz mumkin: O'zbekistonning yaqin tarixida uchinchi Uyg'onish davri boshlandi, uning o'ziga xos xususiyati odamlarni milliy manfaatlar atrofida birlashtirishdir. Natijada O'zbekistonning yangi ma'naviy-ijtimoiy qiyofasi shakllanmoqda.
Rivojlanish strategiyasi besh yilga mo'ljallangan, ammo u bir necha o'n yillar davomida rivojlanish uchun asos bo'lib xizmat qiladi. Va dastur hujjatida belgilangan maqsad va vazifalarni amalga oshirish natijalarini quyidagicha ko'rish mumkin.
Birinchidan, davlat va jamoat qurilishida muvaffaqiyatga erishish; o'zbek davlatchiligining zamonaviy talablari va ming yillik an'analarini hisobga olgan holda amalga oshirilayotgan o'zgarishlar.
Ikkinchidan, qonun ustuvorligini ta'minlash va sud-huquq tizimini isloh qilish bilan bog'liq yangilanishning yangi bosqichiga o'tishda. Bu erda amaldagi qonunlarni qayta ko'rib chiqish va ijtimoiy-siyosiy yangilanish ehtiyojlari bilan muvofiqlashtirish muhimdir. O'zbekiston globallashuv jarayonlariga faol integratsiyalashganligi, xalqaro munosabatlarning muhim sub'ekti sifatida global muammolarni hal qilishda katta salohiyatni namoyon etayotganligi sababli, qonunlarni ishlab chiqish va qabul qilishning bunday tizimi zarur bo'lib, unda xalqning fikri va takliflari albatta hisobga olinadi.
Bizning buyuk ajdodimiz Abu Nasr Farobiy ming yillar oldin shunday degan edi: "yaxshi qonunlar yaxshi an'analardan kelib chiqadi". Bu xalqning urf-odatlari va urf-odatlari asosida sud hokimiyatining tubdan isloh qilinishini talab qiladi.
Uchinchidan, bozor munosabatlari sharoitida iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirish bilan bog'liq bugungi muammolarni hal qilishda. Bu erda asosiy vazifa davlatning iqtisodiyotdagi ulushini kamaytirish, mulk huquqi va mulkdorning qonuniy manfaatlarini himoya qilish, mulkdorning rolini har tomonlama mustahkamlash, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rag'batlantirish orqali aholining katta qismini tashkil etuvchi o'rta sinf farovonligining o'sishi hisoblanadi. Iqtisodiyotni rivojlantirishning asosiy ma'nosidan kelib chiqib, uning etakchi tarmoqlarini doimiy ravishda modernizatsiya qilish choralarini ko'rish, makroiqtisodiy barqarorlikni har tomonlama mustahkamlash va tarkibiy o'zgarishlarni chuqurlashtirish talab etiladi.
To'rtinchidan, ijtimoiy sohani rivojlantirishda. Inson to'liq hayot uchun barcha imkoniyatlardan foydalanish uchun dunyoga keladi. U barcha orzularni, g'oyalarni amalga oshirishi va o'zi va jamiyat uchun maksimal foyda keltirishi kerak. Shunday qilib, umuminsoniy qadriyatlar va ehtiyojlarni rivojlantirish strategiyasining asosini yaratish qaror qabul qilish jarayonida odamlarning roli kuchayganligidan dalolat beradi.
Beshinchidan, har qanday jamiyat tinchlik va barqarorlikka qiziqadi. Ushbu qoida 21-asrda-global muammolarning kuchayishi davrida yanada dolzarb bo'lib bormoqda. Bizning eng katta yutug'imiz shundan iboratki, diniy ekstremizm va fundamentalizm, millatlararo totuvlikka tahdid solmoqchi bo'lgan buzg'unchi kuchlar mavjud bo'lgan sharoitda O'zbekiston diniy bag'rikenglik va millatlararo totuvlik fenomeniga aylandi. Endi bizdan ushbu mulkni saqlab qolish, har bir fuqaroning qalbida mafkuraviy immunitetni mustahkamlash, ma'naviy-ma'rifiy darajani oshirish talab etiladi.
O'zbekiston tashqi siyosati xorijiy davlatlar bilan o'zaro manfaatli, ishonchli, sog'lom va teng munosabatlarni saqlash va mustahkamlashga qaratilgan. Bu bizning davlatimiz insonparvarlik g'oyalari asosida qurilganligidan dalolat beradi. Va rivojlanish strategiyasi ushbu qadriyatlarni yangi tarixiy sharoitlar asosida yangi bosqichga ko'tarishni talab qiladi.
Shunday qilib, O'zbekistonda yangilanish strategiyasi talablariga javob beradigan aniq maqsadlarga erishishga qaratilgan yangi rivojlanish davri boshlandi.
Yangi O'zbekiston haqiqatga aylanmoqda. Biz va butun dunyo hamjamiyati buni biz uchun eng yorqin va aziz bayram - mustaqillik kunida chuqur anglaymiz. Prezidentimizning yuksak ideallari tobora kuchayib borayotgan va Buyuk maqsadlarga intilayotgan O'zbekistonda, xalqimizning farovonlik va taraqqiyot sari intilishlarini ro'yobga chiqarishda o'z ifodasini topmoqda.
Okil Salimov.
Akademik.