O'zbekistonda davlat boshqaruvini ochiq va keng jamoatchilik ishtirokida demokratlashtirish bo'yicha chuqur islohotlar amalga oshirilmoqda. Bunday siyosatni yuritish davlatning O'zbekiston fuqarolarining jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda ishtirok etish, axborot olish konstitutsiyaviy huquqlarini ta'minlash majburiyatidan kelib chiqadi. Ushbu siyosat davlat apparatini muvaffaqiyatli o'zgartirishda va davlat va jamiyat o'rtasidagi ishonchni mustahkamlashda muhim rol o'ynaydi.
Shuni ta'kidlash kerakki, axborot ochiqligi nafaqat davlat xizmati islohotlarini amalga oshirish uchun asos, balki ularning maqsadi hamdir. Bu davlat apparati samaradorligi, shaffofligi va javobgarligini oshirishga qaratilgan. Ushbu yo'nalishdagi muhim qadam "davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to'g'risida"gi Qonunning qabul qilinishi bo'ldi. Ushbu qonunda davlat xizmatlari islohotlari to'g'risidagi ma'lumotlarni o'z ichiga olgan davlat organlari faoliyati to'g'risidagi ma'lumotlarni oshkor qilish usullari va tartibi belgilangan.
"Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to' g 'risida" gi qonunga muvofiq davlat xizmatini isloh qilishga yo 'naltirilgan davlat organlarining normativ-huquqiy va boshqa hujjatlarining barcha loyihalari tegishli davlat organlarining veb-saytlarida joylashtiriladi, e' lon qilinadi va boshqa usullar bilan tarqatiladi, shu jumladan axborot foydalanuvchilari davlat organlarining kollegial majlislarida ishtirok etishlari mumkin, unda bu loyihalar.
O'zbekistonda axborot texnologiyalarini davlat boshqaruviga joriy etish normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarining ochiqligini ta'minlash va fuqarolarning ularni ishlab chiqishda ishtirokini ta'minlash yo'llarini birlashtirishga imkon berdi. Masalan, normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini muhokama qilish portalini keltirish mumkin (https://regulation.gov.uz/ru). ushbu portalda fuqarolar nafaqat normativ-huquqiy hujjatlar loyihalari bilan tanishish, balki ularning normalari bo'yicha fikr bildirish, takliflar berish, muhokama ishtirokchilarining takliflariga munosabat bildirish imkoniyatiga ega.
O'zbekiston fuqarolari ularga berilgan imkoniyatlardan faol foydalanmoqda. Buni 2020 – yil 22-mayda portalda joylashtirilgan Davlat xizmatini isloh qilish bo'yicha asosiy hujjat - "fuqarolik davlat xizmati to'g'risida" gi qonun loyihasini muhokama qilish misolida ko'rish mumkin. Ushbu loyihani 23880 foydalanuvchi ko'rib chiqdi va unga 219 ta taklif berildi. Shuningdek, portalda davlat xizmatini isloh qilish bo'yicha boshqa normativ-huquqiy hujjatlar joylashtirilgan.
Davlat xizmatida amalga oshirilayotgan islohotlarning ochiqligi ushbu sohada vakolatli organlar tomonidan ta'minlanadi. Ulardan biri O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi strategik islohotlar agentligi hisoblanadi. Agentlik strategik islohotlarni amalga oshirish bo 'yicha davlat organlarining faoliyatini muvofiqlashtiradi, shu jumladan ularga ekspert ko' maklashadi. Masalan, Agentlik veb-saytida O'zbekiston Respublikasi Prezidentining davlat davlat xizmati tizimini takomillashtirish to'g'risidagi farmoni loyihasi bilan tanishish mumkin.
Ushbu sohada O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi muhim rol o'ynaydi. Agentlik davlat xizmatining holatini o'rganadi, uni takomillashtirish bo'yicha normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ishlab chiqadi. Ushbu faoliyat to'g'risidagi barcha ma'lumotlar Agentlik veb-saytida joylashtirilgan va boshqa yo'llar bilan oshkor qilingan, shuningdek fuqarolar ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik nazorati doirasida Agentlik faoliyatida ishtirok etish imkoniyatiga ega.
O ' zbekiston Respublikasining "ijtimoiy sheriklik to' g 'risida" gi Qonuniga muvofiq o 'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlarining davlat xizmatini rivojlantirish dasturlarini, normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etishini ta' minlaydi, ularning vakillarini u tashkil etgan ishchi guruhlar, komissiyalar va jamoatchilik kengashi faoliyatiga jalb qiladi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi huzuridagi jamoatchilik kengashi nafaqat ijtimoiy sheriklik, balki Agentlik faoliyati ustidan jamoatchilik nazoratini ham amalga oshiradi. Bunday jamoat kengashlarini tashkil etish tashabbusi O'zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan 2017 yilda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga yo'llagan murojaatida ilgari surilgan. O 'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 4-iyuldagi PQ-3837-son qarori bilan tasdiqlangan namunaviy Nizomning 8-bandiga muvofiq jamoat Kengashiga davlat organi faoliyatining ochiqligini ta 'minlash bo' yicha o ' tkazilayotgan tadbirlar monitoringini amalga oshirish vazifasi yuklatilgan.
Davlat xizmatini isloh qilishda ishtirok etish uchun fuqarolar murojaat qilish huquqidan foydalanishlari mumkin – bu jamoatchilik nazorati shakllaridan biri. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining virtual va Xalq qabulxonalarini tashkil etish fuqarolarning murojaatlari bilan ishlash samaradorligini sezilarli darajada oshirdi. To'plangan tajriba asosida murojaatlarni ro 'yxatdan o' tkazish, ko ' rib chiqish va monitoring qilish uchun yagona onlayn platforma ishga tushirildi.
O'zbekistonda O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 22 yanvardagi PF-5308–son Farmoniga muvofiq ishga tushirilgan "Mening fikrim" veb-portali orqali jamoaviy murojaatni yuborish uchun sharoit yaratildi. Ushbu Portal orqali fuqarolar O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga murojaat qilishlari mumkin. Murojaatlar oliy Majlis palatalari, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari tomonidan, agar ular 10000, 5000 va 1000 fuqarolarni qo'llab-quvvatlasa, ko'rib chiqiladi.
O'zbekistonda davlat organlari faoliyatining ochiqligi ustidan davlat nazoratiga alohida e'tibor qaratilmoqda. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni bilan davlat organlarining ochiqligini baholash metodologiyasi, ya'ni ochiqlik indeksi tasdiqlandi. Ushbu Farmonga muvofiq korrupsiyaga qarshi kurashish agentligi huzurida ochiqlikni ta'minlash sohasida olib borilayotgan ishlarning samaradorligi va natijadorligini baholash bo'yicha komissiya tashkil etildi.
O'zbekistonda 2022 yildan boshlab davlat organlarining ochiqlik indeksi bo'yicha yillik reytinglari e'lon qilinadi. Baholash yakunlari bo'yicha komissiya ochiqlikni ta'minlashdagi tizimli kamchiliklarni tahlil qilish va bartaraf etish, shuningdek, ushbu yo'nalishdagi faoliyatni yanada takomillashtirish, ijobiy tajribani tarqatish bo'yicha vazifalar va maqsadlarni belgilaydi. Shuningdek, komissiya tashkilotlarida ochiqlikni ta'minlashda kamchiliklarga yo'l qo'ygan mutasaddilarga nisbatan intizomiy jazo choralarini qo'llash bo'yicha takliflar kiritadi.
Xulosa qilib aytish mumkinki, O'zbekiston doimiy ravishda fuqarolar siyosiy hayotning to'laqonli ishtirokchilari bo'lgan davlatni barpo etmoqda. Qaror qabul qilish va davlat organlari faoliyatini nazorat qilish jarayonida fuqarolarning faol ishtiroki amalga oshirilayotgan islohotlarning ajralmas qismiga aylanmoqda. Ochiqlikni ta'minlashning tashkiliy-huquqiy asoslarini takomillashtirish davlat xizmatini isloh qilishda ham aks etadi, bu ularning samaradorligini oshirishga va fuqarolarning davlatga bo'lgan ishonchini mustahkamlashga yordam beradi.
"Konstitutsiyaviy huquq" kafedrasi professori vazifasini bajaruvchi
TDYU, Yo'ldoshev A. E.