Elchixona bilan bog'lanish
telefoni
Konsullik masalalari bo'yicha
telefoni

O'zbekistonning ochiq va konstruktiv tashqi siyosati birinchi navbatda milliy manfaatlarga asoslanadi



O ' zbekiston tashqi siyosati Konstitutsiya normalari va prinsiplariga, "o' zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyatining asosiy prinsiplari to ' g 'risida", "o' zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari to ' g 'risida", "mudofaa to' g 'risida" gi qonunlarga, o 'zbekiston Respublikasining harbiy doktrinasiga, Birlashgan Millatlar tashkiloti hamda Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti prinsiplari va maqsadlariga, shuningdek, o' zbekiston Respublikasining o ' zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan ratifikatsiya qilingan xalqaro shartnomalar va bitimlardan.
Konstitutsiyaga yangi tahrirda tashqi siyosatning asosiy prinsiplarini belgilaydigan bir qator yangi normalar kiritildi.
Xususan, O'zbekistonning xalqaro hamjamiyati, avvalo, qo'shni davlatlar bilan hamkorlik, o'zaro qo'llab-quvvatlash va tinchlikka asoslangan do'stona munosabatlarni mustahkamlash va rivojlantirishga intilayotgani aniqlandi.
Shuningdek, davlatning tashqi siyosati tamoyillari Konstitutsiyaning 17-moddasida "davlatlarning hududiy yaxlitligi" qoidasi bilan to'ldirilib, 18-moddasida O'zbekiston Respublikasi davlatlar va xalqaro tashkilotlar bilan ikki tomonlama va ko'p tomonlama munosabatlarni har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan tinchliksevar tashqi siyosat olib borishi belgilab qo'yilgan.
Amaliy tashqi siyosat natijasida qisqa vaqt ichida mamlakatimizning xalqaro miqyosdagi obro'si va obro'si oshdi, uning mutlaqo yangi demokratik imidji shakllandi.
Dunyoning uzoq va yaqin mamlakatlari bilan o'zaro manfaatli munosabatlar o'rnatildi. So'nggi yillarda O'zbekiston rahbariyati dunyoning yetakchi mamlakatlariga (AQSh, Yevropa Ittifoqi mamlakatlari, Rossiya, Xitoy, Yaponiya, Janubiy Koreya, Turkiya, Eron, Birlashgan Arab Amirliklari va boshqalar) 100 dan ortiq yuqori va yuqori darajadagi tashriflarni amalga oshirdi.
O'zbekiston mintaqaviy va nufuzli xalqaro tashkilotlarda, shu jumladan BMT, MDH, Shanxay hamkorlik tashkiloti, turkiy davlatlar tashkiloti, Islom hamkorlik tashkiloti, iqtisodiy hamkorlik tashkiloti ixtisoslashtirilgan muassasalari va institutlarida faol ishtirok etmoqda.
Shunday qilib, O'zbekiston qisqa vaqt ichida turkiy davlatlar Tashkilotining a'zosi bo'ldi, Evroosiyo iqtisodiy Ittifoqida kuzatuvchi maqomini oldi. Mamlakatimiz o'z tarixida birinchi marta BMTning inson huquqlari bo'yicha Kengashi a'zosi etib saylandi, shuningdek, mustaqil davlatlar Hamdo'stligiga raislik qilish vazifasini muvaffaqiyatli bajardi.
Bundan tashqari, so'nggi yillarda Evropa Ittifoqi mamlakatlari bilan munosabatlar sezilarli darajada faollashdi va yangi ma'noga ega bo'ldi.
Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki bilan aloqalar tiklandi. Jahon banki, xalqaro valyuta jamg'armasi, Osiyo taraqqiyot banki, Islom taraqqiyot banki kabi dunyodagi eng yirik iqtisodiy, moliyaviy va investitsiya tashkilotlari bilan aloqalar izchil rivojlanmoqda. Faol iqtisodiy diplomatiya O'zbekistonning yangilangan tashqi siyosatining ustuvor yo'nalishiga aylandi, shuningdek, Markaziy Osiyoni tinchlik va osoyishtalik, barqaror rivojlanish va yaxshi qo'shnichilik mintaqasiga aylantirdi.
O'zbekiston nafaqat dunyoning yetakchi davlatlari, balki mintaqa mamlakatlari bilan o'zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishga, savdo-iqtisodiy munosabatlarni mustahkamlashga alohida e'tibor qaratmoqda. Natijada Markaziy Osiyo mamlakatlari bilan hamkorlik kengaydi, ishonch va o'zaro tushunish mustahkamlandi.
Faqatgina 2022-2023 yillarda markaziy Osiyo yo'nalishi bo'yicha 150 dan ortiq yuqori va yuqori darajadagi tadbirlar o'tkazildi. Mintaqaviy hamkorlikni rivojlantirishning noyob mexanizmi-mintaqa davlatlari rahbarlarining maslahat uchrashuvlari joriy etildi.
Markaziy Osiyo mamlakatlari o'rtasidagi savdo-iqtisodiy, transport va tranzit-logistika munosabatlari, xavfsizlik va barqarorlikni ta'minlash, davlat chegaralari bilan bog'liq masalalarni hal etish, suv resurslaridan adolatli foydalanish, mamlakatlarimiz va xalqlarimiz o'rtasida madaniy-gumanitar munosabatlar, do'stlik va yaxshi qo'shnichilikni mustahkamlashga qaratilgan amaliy ishlar.
Shunisi e'tiborga loyiqki, bugungi kunda mamlakatimiz jahon siyosatining markazlaridan biriga va global tashabbuslarning muallifiga aylanmoqda.
Ochiq, pragmatik va konstruktiv ruhda yangi siyosiy tashabbuslar jahon hamjamiyatini qo'llab-quvvatladi. Ushbu fikr O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev tashabbusi bilan BMT Bosh Assambleyasining 4 ta muhim rezolyutsiyasi qabul qilinishi bilan tasdiqlanadi.
O'zbekiston o'zining tashqi siyosatining ustuvor yo'nalishlaridan biri sifatida belgilab bergan dunyoning asosiy xalqaro tashkiloti bilan hamkorlikka katta ahamiyat beradi.
Zamonaviy qiyin sharoitlarda BMTning xalqaro miqyosda tinchlik va xavfsizlik, barqarorlik, inson huquqlarini himoya qilish va insoniyat uchun ortib borayotgan tahdidlar sharoitida tizimli rivojlanishni ta'minlash uchun a'zo davlatlarning sa'y-harakatlarini birlashtirishga qaratilgan universal xalqaro tuzilma sifatida roli va mas'uliyati ortib bormoqda
O'zbekiston BMT va uning ixtisoslashtirilgan institutlari, jumladan, jahon sog'liqni saqlash tashkiloti, xalqaro mehnat tashkiloti, jahon intellektual mulk tashkiloti, YUNESKO, Jahon oziq-ovqat dasturi, Jahon banki, IAEA va boshqalar faoliyatida faol ishtirok etmoqda.
"O'zbekiston-2030" strategiyasi Osiyo-tinch okeani mintaqasi mamlakatlari bilan hamkorlikni mustahkamlash, mintaqaviy bozorlarga eksport hajmi va nomenklaturasini oshirish, mamlakatimizga investitsiyalar oqimini oshirish bo'yicha vazifalarni belgilaydi.
Shuningdek, Janubiy Osiyo, yaqin Sharq va Afrika mamlakatlari bilan munosabatlarni yanada kengaytirish, yangi va istiqbolli yo'nalishlar bo'yicha o'zaro manfaatli hamkorlikni yo'lga qo'yish, hududlarni bog'laydigan va O'zbekistonning jahon bozorlariga chiqishiga imkon beruvchi transport-logistika yo'laklarini shakllantirish bo'yicha vazifalar qo'yildi. 
Mamlakatning tashqi siyosiy yo'nalishini amalga oshirishda qonun chiqaruvchi organlarning eng muhim vazifalaridan biri tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy faoliyatni samarali amalga oshirish uchun me'yoriy-huquqiy bazani takomillashtirishdir.
O'z navbatida, tashqi siyosatda mamlakatning eng yuqori vakillik organi bo'lgan ikki palatali parlamentning roli va ahamiyati har qachongidan ham oshdi. So'nggi yillarda Oliy Majlis palatalarining xalqaro aloqalar geografiyasi sezilarli darajada kengaydi, xorijiy mamlakatlar parlamentlari va xalqaro parlamentlararo birlashmalar bilan hamkorlik yangi bosqichga ko'tarildi. Agar 2015-2019 yillar davomida 28 mamlakat parlamentlari bilan hamkorlik bo'yicha parlamentlararo guruhlar faoliyat ko'rsatgan bo'lsa, 2020 yilda ularning soni 43 taga yetdi. Hozirgi vaqtda Oliy Majlis palatalari tomonidan 58 mamlakat parlamentlari bilan ikki tomonlama do'stlik va hamkorlik guruhlari tashkil etilgan.  Shuningdek, Yevropa parlamenti bilan hamkorlik qilish bo'yicha alohida parlamentlararo qo'mita mavjud. 
Xususan, 2020 yilda parlamentning xorijiy mamlakatlar bilan munosabatlarni rivojlantirishdagi rolini yanada kuchaytirish maqsadida O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari Kengashlari tomonidan parlament diplomatiyasi konsepsiyasi qabul qilindi. Uning ustuvor vazifalari xorijiy mamlakatlar parlamentlari bilan hamkorlikni rivojlantirish, ularning qonun ijodkorligi tajribasini o'rganish bo'yicha parlamentlararo aloqalarni mustahkamlash, oliy Majlisning xalqaro parlamentlararo tashkilotlar faoliyatida faol ishtirokini ta'minlash, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar va mamlakatimiz tashabbuslarini ilgari surish yuzasidan xalqaro jamoatchilikni xabardor qilishdir.
Xorijiy mamlakatlar parlamentlari bilan hamkorlikni yanada takomillashtirish maqsadida o 'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari Kengashlarining o' zbekiston Respublikasi oliy Majlisi guruhlari va komissiyalarining xorijiy mamlakatlar parlamentlari bilan hamkorlik qilish va amaliy hamkorlikni kengaytirish bo 'yicha ishlarini faollashtirish to' g 'risida qo' shma qaror qabul qilindi.
Yana bir yo'nalish-O'zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari bo'yicha majburiyatlarning bajarilishi ustidan parlament nazoratini kuchaytirish. Shunday qilib, barqaror rivojlanish sohasidagi milliy maqsad va vazifalarga erishish bo'yicha tizimli ishlar olib borilmoqda.
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va Senati tomonidan tashkil etilgan maxsus parlament komissiyasi tegishli vazirliklar va idoralar tomonidan barqaror rivojlanishning milliy maqsadlariga erishish uchun hukumat tomonidan qo'yilgan vazifalarning bajarilishi ustidan doimiy ravishda parlament nazoratini amalga oshiradi. Shu bilan birga, belgilangan maqsadlarni amalga oshirish samaradorligini baholash ishlab chiqilgan ko'rsatkichlarga muvofiq amalga oshiriladi. 
Barqaror rivojlanish maqsadlarini amalga oshirishda parlament nazoratining zamonaviy usullaridan foydalanish va parlament a'zolari tomonidan xalqaro tashkilotlar imkoniyatlaridan foydalanish, shubhasiz, 2030 yilgacha O'zbekistonning barqaror rivojlanishining milliy maqsad va vazifalariga muvaffaqiyatli erishishga yordam beradi va xalq farovonligini oshirishga ijobiy ta'sir ko'rsatadi.
Ya'ni, bugungi kunda parlament xalqaro munosabatlarning faol ishtirokchisi sifatida harakat qilib, jahon miqyosida milliy manfaatlarni ilgari surish uchun keng imkoniyatlarga ega bo'lmoqda. Oliy Majlis tinchlik va xavfsizlikni saqlash, barqaror rivojlanishga erishish uchun xalqaro va parlamentlararo aloqalarni yanada rivojlantirishga qaratilgan.
Kozimjon Tojiyev, 
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati



  ...