O'zbekistonda axborot texnologiyalarining jadal rivojlanishi sharoitida umuman davlat boshqaruvini avtomatlashtirishga ustuvor ahamiyat berilmoqda. Shu bilan birga, raqamli texnologiyalarni rivojlantirish davlat boshqaruvi samaradorligini oshirish va sifatli davlat xizmatlarini taqdim etishda muhim omil bo'lmoqda. Ushbu intilish raqamli texnologiyalardan samarali foydalanish shaffof va samarali davlat boshqaruvini ta'minlash uchun muhim omil ekanligini tushunishga asoslanadi.
Zamonaviy raqamli yechimlar katta hajmdagi kadrlar ma'lumotlarini to'plash va tahlil qilish imkonini beradi, bu esa rahbariyatga katta ma'lumotlarga asoslangan qarorlar qabul qilishga yordam beradi. Bunga xodimlarning ish faoliyatini tahlil qilish, xodimlarga bo'lgan ehtiyojni bashorat qilish, ish haqi tarkibini optimallashtirish va xodimlarni boshqarishning boshqa jihatlari kiradi.
O'zbekiston Respublikasida davlat xizmatchilarining raqamli kompetentsiyasini shakllantirishga ustuvor ahamiyat berish innovatsion va samarali davlat boshqaruviga intilishdan dalolat beradi. Qiyinchiliklarni engish uchun ta'lim, hamkorlik va zamonaviy texnologiyalarni joriy etish kabi keng qamrovli yondashuv talab etiladi. Natijada, davlat xizmatchilarining raqamli kompetentsiyasini mustahkamlash davlat tuzilmalarini modernizatsiya qilishga yordam beradi va mamlakatning raqamli davrda barqaror rivojlanishini ta'minlaydi.
Respublika bo'yicha so'nggi 3 yil ichida it kompetentsiyalarini rivojlantirish bo'yicha o'quv markazlari soni 300 dan oshdi. 2019-yilda ishga tushirilgan "bir million dasturchi" loyihasi bo'yicha o'qitilgan va sertifikat olgan yoshlar soni 1,2 millionni tashkil etdi.
BMT elektron hukumati (e-government Survey) reytingida O'zbekiston 2022 yilda 18 pog'onaga ko'tarilib, "yuqori/juda yuqori rivojlanish darajasi"bo'lgan mamlakatlar qatoriga kirdi.1 Jahon bankining "GovTech Maturity Index" natijalariga ko'ra O'zbekiston davlat boshqaruvi va davlat xizmatlari sohasida 37 pog'onaga, davlat xizmatlarida raqamli ko'nikmalar va innovatsiyalar bo'yicha esa 65 pog'onaga ko'tarildi. Buyuk Britaniyaning Oksford Insights tashkiloti tomonidan ishlab chiqilgan "hukumatning sun'iy intellektga tayyorligi indeksi" reytingida O'zbekiston 4 yil ichida 158-o'rindan 79-o'ringa ko'tarildi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining "O'zbekiston – 2030" strategiyasi to'g'risidagi Farmoniga muvofiq IT-xizmatlar va dasturiy mahsulotlar eksportini 5 milliard dollarga yetkazish maqsadi qo'yildi.
Muammolarga faol javob berish va ta'lim tashabbuslarini doimiy ravishda takomillashtirishga intilish davlat xizmatchilarining raqamli davrga muvaffaqiyatli moslashishini ta'minlaydi.
"Agar har bir soha raqamli texnologiyalar bilan hamnafas bo'lmasa, mamlakat rivojlanmaydi", dedi O'zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev.
Prezident Shavkat Mirziyoyev rahbarligida O'zbekiston so'nggi yillarda davlat boshqaruvining turli sohalarida, jumladan, ta'lim, sog'liqni saqlash, transport va boshqa sohalarda raqamli texnologiyalardan foydalanishni faol joriy etmoqda.bu davlat xizmatchilaridan raqamli vositalardan samarali foydalanish uchun yangi ko'nikma va malakalarni o'zlashtirishni talab qiladi.
So'nggi besh yil ichida ushbu sektorga 2 milliard dollar, shu jumladan 700 million dollar xususiy sarmoya kiritildi. Shu tufayli 14 ming nafar yoshlar yuqori maoshli ish bilan ta'minlandi. Bundan tashqari, ushbu sohada o'z-o'zini ish bilan ta'minlaydigan mutaxassislar soni 43 ming kishiga yetdi. Bugungi kunda 8 milliondan ortiq fuqaro yagona Portal orqali 570 turdagi onlayn xizmatlardan foydalanmoqda my.gov.uz.
Texnologik innovatsiyalar o'zaro ta'sir va ish usullarini tezda o'zgartiradigan zamonaviy axborot jamiyatida davlat xizmatchilarining raqamli kompetentsiyasini rivojlantirish muammosining dolzarbligi yanada muhim ahamiyat kasb etmoqda. O'zbekiston Respublikasi, boshqa ko'plab mamlakatlar singari, davlat xizmatlarini raqamli davr talablariga moslashtirish bo'yicha dolzarb vazifaga duch kelmoqda.
Zamonaviy raqamli texnologiyalarning paydo bo'lishi bilan jamiyatning turli jihatlarini ommaviy raqamlashtirish amalga oshirilmoqda, bu esa davlat xizmatchilari uchun yangi ish, aloqa va xizmat ko'rsatish formatlariga moslashish vazifasini qo'yadi.
Sun'iy intellekt jarayonlarni avtomatlashtirish, kadrlar ehtiyojlarini bashorat qilish va ish oqimlarini optimallashtirishga yordam berish orqali xodimlarni boshqarishda tobora muhim rol o'ynaydi. Bu kadrlar xizmatlariga ehtiyojlarga aniqroq moslashish va xodimlarni samarali boshqarish imkonini beradi.
Desijn ishlab chiqaruvchilar strategik kadrlar qarorlarini qabul qilish uchun ma'lumotlar tahlilidan tobora ko'proq foydalanmoqdalar. Bu ularga o'z xodimlarining ehtiyojlarini yaxshiroq tushunishga, tendentsiyalarni aniqlashga va xodimlarni boshqarish sohasidagi mumkin bo'lgan muammolarni bashorat qilishga yordam beradi.
Xodimlar davlat xizmatlaridan yuqori darajadagi raqamli xizmatlarni, onlayn platformalar orqali o'zaro aloqalarni va ma'lumotlarga tezkor kirishni tobora ko'proq kutmoqdalar.
Raqamli ma'lumotlarning ko'payishi va ularning davlat funktsiyalari uchun ahamiyati bilan kiberxavfsizlikni ta'minlash ham asosiy muammoga aylanmoqda.
Yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish davlat xizmatchilaridan o'zgaruvchan raqamli landshaftga doimiy ravishda o'qitish va moslashishni talab qiladi.
Yuqori raqamli vakolatli davlat xizmatlari fuqarolar va korxonalarga davlat bilan o'zaro aloqada bo'lish uchun qulay, arzon va xavfsiz onlayn xizmatlarni taqdim etadi. Bunga elektron portallar, ilovalar va onlayn shakllar kiradi. Bunga misol sifatida resurslarni keltirish mumkin gov.uz, my.soliq.uz, license.gov.uz, e-auksion.uz, stat.uz, vacancy.argos.uz, openbudget.uz, online-mahalla.uz, yoshlardaftari.uz.
Bugungi kunda O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi kadrlar axborot tizimlarini muvaffaqiyatli birlashtirib, davlat tuzilmasining turli darajalari o'rtasida uzluksiz ma'lumotlar almashinuvini ta'minlab kelmoqda. Bu xodimlarni samarali boshqarish, biznes jarayonlarini optimallashtirish va samaradorlikni oshirish uchun yagona axborot maydonini yaratadi.
Kadrlar axborot tizimlarini birlashtirishning afzalliklari tashkilotning barcha kadrlar hujjatlarini bitta tizimda saqlash va boshqarish, ma'lumotlarning takrorlanishini kamaytirish, jarayonlarni avtomatlashtirish, tahlil va hisobotlarni takomillashtirishni o'z ichiga oladi. Ma'lumotlarga markazlashtirilgan kirish orqali tahlil va hisobot aniqroq va ma'lumotli bo'lib, boshqaruv qarorlarini xabardor qilishga yordam beradi.
Shuningdek, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining yaqinda qabul qilingan "respublika va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari, shuningdek xo'jalik birlashmalari faoliyati samaradorligini baholash tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida" gi Farmoniga muvofiq davlat xizmatini rivojlantirish agentligi samaradorlik ko'rsatkichlarining ijrosi to'g'risidagi ma'lumotlarni elektron platformaga o'z vaqtida va sifatli kiritish monitoringini olib boradi samaradorlik.uz, unda rahbarlar faoliyati samaradorligi reytingi shakllantiriladi va ularning o'rinbosarlari.
An'anaviy qog'oz jarayonlari o'rniga elektron hujjatlar va raqamli imzolardan foydalanish ish oqimlarini bir necha bor soddalashtiradi va tezlashtiradi, shuningdek ma'lumotlarning ishonchliligi va xavfsizligini oshiradi.
Respublikada, boshqa ko'plab mamlakatlarda bo'lgani kabi, raqamli platformalarni joriy etish davlat boshqaruvining raqamli transformatsiyasi kontekstida tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda. Davlat xizmatida raqamli texnologiyalarni joriy etish rolida davlat xizmatlarini samarali taqdim etish fuqarolar va biznes uchun davlat xizmatlari sifati va mavjudligini yaxshilashga yordam beradi. Shuningdek, raqamli ma'lumotlar davlat xizmatchilariga ma'lumotli qarorlar qabul qilish, jarayonlarni optimallashtirish va davlat boshqaruvi samaradorligini oshirish uchun ma'lumotlarni to'plash, tahlil qilish va ulardan foydalanishga yordam beradi. Jarayonlarni avtomatlashtirish, monitoring va hisobotlarni takomillashtirish, shuningdek, davlat organlari faoliyatida shaffoflikni oshirish orqali korruptsiyani kamaytirish imkoniyati muhim emas.
Shu munosabat bilan O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligining ustuvor yo'nalishlari quyidagilardan iborat::
* zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda kadrlarni tanlash va joylashtirishning eng shaffof va adolatli tartibini joriy etish;
* davlat organlari va tashkilotlari xodimlarining mehnat faoliyati, axloqiy-irodaviy fazilatlari, qobiliyatlari va ko'nikmalarini xolisona baholashga asoslangan mansab o'sishi uchun teng imkoniyatlar yaratish;
* davlat davlat xizmatini rivojlantirish tendensiyalari va istiqbollarini monitoring qilish va tahlil qilish, ushbu sohadagi muammolar va muammolarni bartaraf etish bo'yicha takliflar ishlab chiqish;
* ochiqlik, professionallik va hisobdorlik tamoyillariga asoslangan xodimlarni boshqarish va inson resurslarini rivojlantirishning innovatsion usullarini joriy etish.
Qiyinchiliklarni engib o'tish va ushbu tashabbuslarni muvaffaqiyatli amalga oshirish o'zbek davlat xizmatchilariga raqamli davrning zamonaviy talablariga muvofiq rivojlanishiga yordam beradi va shu bilan davlat xizmatining barqaror va innovatsion rivojlanishini ta'minlaydi.
Va nihoyat, shuni ta'kidlash kerakki, O'zbekistonda kadrlar xizmatini raqamlashtirish alohida loyiha emas, balki mamlakatda davlat boshqaruvini modernizatsiya qilish va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish strategiyasining bir qismidir.
Kozimbek G'afurov,
axborot xavfsizligi bo'limi boshlig'i
Davlat xizmatini rivojlantirish agentliklari
o ' zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi