O'zbekiston Respublikasi investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi ma'lumotlariga ko'ra, so'nggi bir necha yil ichida mamlakatimiz iqtisodiyotning jadal o'zgarishidan o'tdi va tobora xalqaro hamjamiyatda biznes va investitsiyalar uchun har xil to'siqlarni olib tashlashda ochiqlik, innovatsiya va qat'iyatlilik ramzlaridan biri sifatida namoyon bo'lmoqda. Shu bilan birga, jahon amaliyoti va tajribasi shuni ko'rsatadiki, biznesning investitsion va innovatsion faoliyatiga to'sqinlik qiladigan muammolarni endi oddiy vositalar - imtiyozlar berish yoki yangi deklarativ normalarni nashr etish orqali hal qilib bo'lmaydi.
Investitsion muhit mamlakatning deyarli barcha sohalariga ta'sir ko'rsatayotganini hisobga olsak, islohotlar doirasi iqtisodiy, institutsional, ta'lim, sog'liqni saqlash, qishloq xo'jaligi, suv ta'minoti, energetika, transport va boshqalarni o'z ichiga olgan barcha sohalarni qamrab oldi.
2023 yil 30 aprel kuni O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasini yangi tahrirda qabul qilish bo'yicha referendum o'tkazildi. Ushbu muhim hujjatning yangiliklaridan biri - davlat qulay investitsiya va ishbilarmonlik muhitini ta'minlaydi (67-modda). Bu shuni anglatadiki, davlat mamlakatda qulay investitsiya va ishbilarmonlik muhitini ta'minlashda kafil vazifasini bajaradi.
O'tgan yilning dekabr oyida Prezident Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlis va O'zbekiston xalqiga yo'llagan murojaatida "faqat shu yilning o'zida iqtisodiyotimizga sakkiz milliard dollarlik to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar jalb etilgani qayd etildi... So'nggi olti yil ichida biz investitsiyalar oqimini YaIMning 30 foizidan yuqori darajaga ko'tarishga muvaffaq bo'ldik. Kelgusi yilda taxminan 30 milliard dollar sarmoya jalb qilinadi, shundan 25 milliard dollari xususiy investitsiyalardir. Shu jumladan, umumiy qiymati sakkiz milliard dollar bo'lgan 300 dan ortiq loyihalarni ishga tushiramiz, yana 40 ta yangi yirik loyihalarni amalga oshirishni boshlaymiz.
Shuningdek, "yangi yildan boshlab har bir hokim o'z tumaniga 40-50 million dollar xususiy sarmoya jalb qilishi shart... Shu sababli, bundan buyon davlat investitsiya dasturlari mahallalar doirasida shakllantiriladi... Vazirlar ham, hokimlar ham bitta haqiqatni aniq tushunishlari kerak: O'zbekistonda mulk va investitsiyalarning himoyachisi har qanday hokim yoki vazir emas, faqat Konstitutsiya, qonun va suddir".
2023-yil 27-mart kuni davlatimiz rahbari raisligida bo'lib o'tgan investitsiyalar, eksport va xalqaro hamkorlik masalalari bo'yicha yig'ilishda mamlakatimizda qulay ishbilarmonlik muhiti tufayli so'nggi yillarda xorijiy korxonalar soni 5 mingdan 16 mingga ko'paygani ta'kidlandi. To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar deyarli har bir tuman va shaharga jalb qilinadi.
Ushbu ishni davom ettirish uchun joriy yilda 11 milliard dollarga yaqin to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalarni o'zlashtirish rejalashtirilgan. Hududlarda 23 milliard dollarlik 12 mingta loyiha, shu jumladan uch mingdan ortiq yirik va o'rta ishlab chiqarish quvvatlari ishga tushiriladi.
O'tgan davrda mamlakatda investitsiya faoliyatini har tomonlama tartibga solishni ta'minlaydigan zamonaviy investitsiya Qonunchilik bazasi shakllantirildi. Xususan, "investitsiya va o'zaro fondlar to'g'risida", "investitsiyalar va investitsiya faoliyati to'g'risida" gi qonunlar, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 100 dan ortiq hujjatlari, hukumatning 300 dan ortiq qarorlari, mingga yaqin boshqa normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilindi.
Investitsiya strategiyasi: muhim tendentsiyalar
Jahon bankining 2022-yil iyun oyida e'lon qilingan hisobotida O'zbekiston uchun "yo'l xaritasi" bilan to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar bo'yicha milliy strategiya bo'yicha tavsiyalardan biri yangi investitsiya strategiyasining qabul qilinishi ko'rsatilgan.
Jumladan, respublikaning sanoat va ishlab chiqarish salohiyatini oshirish, iqtisodiyot tarmog 'ida yuqori texnologiyalarni keng joriy etish, yangi ishlab chiqarish quvvatlarini yaratish, eksportni rivojlantirish, aholi bandligini ta ' minlash va to ' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ridan to' g 'ri xorijiy investitsiyalarni jalb qilishni kengaytirish, shuningdek investitsiyalarni tizimli rejalashtirish va investitsiya loyihalarini samarali boshqarish orqali hududlarda qashshoqlikni kamaytirish maqsadida o' zbekiston Respublikasining 2022-2026-yillarga mo ' ljallangan investitsiya dasturi qabul qilindi yillar, kelgusi besh yil ichida 70 milliard dollarlik xorijiy investitsiyalarni rivojlantirishni nazarda tutadi. Iqtisodiyot tarmoqlarini jadal rivojlantirish, ishlab chiqarish quvvatlarini kengaytirish va modernizatsiya qilish, sanoat, xizmat ko 'rsatish va qishloq xo' jaligi sohalariga zamonaviy texnologiyalarni keng joriy etish, yuqori qo 'shilgan qiymatga ega eksportga yo' naltirilgan mahsulotlar ishlab chiqarish hajmini ko 'paytirish, investitsiya jarayonlarini jadallashtirish va mintaqalarga to' g 'ridan to' g 'ri xorijiy investitsiyalarni faol jalb etish, shuningdek, yuqori haq to' lanadigan ish o 'rinlarini yaratish va joylarda aholi bandligini ta' minlash maqsadida O'zbekiston Respublikasining 2023-2025 yillarga mo'ljallangan investitsiya dasturi qabul qilindi.
Ishonchli bozor va Qonunchilik bazasi
Mamlakatdagi ba'zi loyihalarni moliyalashtirish orqali investor barcha noaniqliklar va qarama-qarshiliklarni faqat uning manfaatlari foydasiga izohlaydigan mustahkam Qonunchilik bazasi bilan bozor munosabatlarining rivojlanishini ta'minlaydigan ishonchli bozorni tanlaydi.
O'tgan yil davomida ishbilarmonlik muhitini yaxshilash natijasida tadbirkorlar tomonidan 55 mingdan ortiq biznes binolari qurildi. Bir million dollardan ortiq daromadga ega bo'lgan xo'jalik yurituvchi subyektlar soni besh mingga ko'payib, 26 mingga yetdi. Yana bir ming sub'ekt savdo aylanmasini birdan 10 million dollarga etkazdi va 220 korxonaning daromadi 100 millionga etdi.
Raqamli texnologiyalar orqali tadbirkorlik subyektlari muammolari bilan ishlash tizimini takomillashtirish, shuningdek, ularning huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish mexanizmlarini yanada kuchaytirish maqsadida yagona interaktiv Portal business.gov.uz quyidagi imkoniyatlarga ega bo'lgan" tadbirkorning virtual ofisi " axborot portaliga aylantirildi:
- kecha-kunduz qabul qilish, tadbirkorlik subyektlarining murojaatlarini hal etish va ushbu jarayonlar ustidan nazoratni amalga oshirish;
-tadbirkorlik faoliyatiga to 'sqinlik qilayotgan tizimli muammolarni aniqlash, davlat organlari va tashkilotlari, shuningdek tadbirkorlik subyektlari o' rtasida tematik onlayn muhokamalar va so 'rovlar o' tkazish yo 'li bilan ularni bartaraf etish bo' yicha takliflar shakllantirish;
- qonunchilikni takomillashtirish bo ' yicha tadbirkorlik subyektlarining jamoaviy murojaatlarini qabul qilish;
- tadbirkorlik sub'ektlariga zarur xizmatlarni, shu jumladan litsenziyalar va ruxsatnomalar, kreditlar, subsidiyalar, kompensatsiyalar va kafilliklarni olish, soliq va bojxona ma'muriyatchiligini amalga oshirishga imkon beradigan axborot tizimlariga ulanish.
Asosiy qonun - o'zgarishlarning kafolati
So'nggi yillarda tadbirkorlar mustaqil faoliyatga to'sqinlik qiladigan turli byurokratik to'siqlarga duch kelib, o'z bizneslarini boshlagan holatlar mavjud. Shu munosabat bilan yangi tahrirdagi Konstitutsiya bunday holatlar takrorlanmasligi va tadbirkorlarimiz xavfsiz va erkin ishlashi uchun tegishli huquqiy kafolatlar yaratadi, bu esa O'zbekistonning huquqiy va ijtimoiy yo'nalishini tasdiqlaydi.
Ushbu masalaning katta iqtisodiy ahamiyatini inobatga olgan holda, asosiy qonunning yangi tahririda davlatning tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay investitsiya va biznes sharoitlarini ta'minlash majburiyati mustahkamlangan.
Shunday qilib, yangi tahrirdagi Konstitutsiya tadbirkorlar qonun hujjatlarida taqiqlanmagan har qanday faoliyatni amalga oshirish huquqiga ega ekanligini belgilaydi.
Bunday konstitutsiyaviy kafolatlar tadbirkorlikni yanada qo'llab-quvvatlash, investitsiya muhitini yaxshilash, soliq yukini kamaytirish va erkin va raqobatbardosh ishbilarmonlik muhitini yaratish orqali 2030 yilga borib aholi jon boshiga daromadni to'rt ming dollargacha oshirish bo'yicha yuqori maqsadga erishishga yordam beradi.
Konstitutsiya davlat organlari va ularning mansabdor shaxslarini noqonuniy qarorlardan himoya qilish mexanizmlarini mustahkamlaydi. Xususan, yangi tahrirdagi asosiy qonunning 55-moddasida har kimning davlat organlarining yoki ularning mansabdor shaxslarining noqonuniy qarorlari, harakatlari yoki harakatsizligi natijasida etkazilgan zararni davlat tomonidan qoplash huquqi mustahkamlangan.
Maqsadlarga erishish ustuvor vazifadir
Xalqning erkin va farovon yangi O'zbekiston qurish borasidagi xohish - irodasini ta'minlash, har bir fuqaroga salohiyatni rivojlantirish, sog'lom, bilimli va ma'naviy rivojlangan avlodni tarbiyalash, global ishlab chiqarishning muhim bo'g'iniga aylangan kuchli iqtisodiyotni shakllantirish, shuningdek, adolat, qonun ustuvorligi, xavfsizlik va barqarorlikni kafolatlash maqsadida "O'zbekiston-2030"strategiyasi tasdiqlandi.
Xususan, ushbu strategiyada quyidagilar nazarda tutilgan:
-iqtisodiyot hajmini 2030-yilgacha ikki baravarga oshirish va iqtisodiyotdagi transformatsiya va institutsional islohotlarni izchil davom ettirish, mamlakatda qulay investitsiya va ishbilarmonlik muhitini ta'minlash, shuningdek, muvozanatli pul-kredit siyosatini amalga oshirish hamda har yili asosiy kapitalga qo 'yiladigan investitsiyalar hajmining o' sishini ta 'minlash yo' li bilan daromadlari o 'rtachadan yuqori bo' lgan bir qator davlatlarga o ' rtacha etti foiz (maqsad 45);
- elektrotexnika sanoatida misni qayta ishlash hajmini 300 ming tonnaga oshirish va barcha maishiy texnika ishlab chiqarishni mahalliylashtirishga 1,5 milliard dollar sarmoya jalb qilish orqali mahalliy xomashyo bazasidan samarali foydalanish va ilg'or texnologiyalarga asoslangan sanoatni rivojlantirish (47-maqsad);
- mamlakatning investitsiyaviy jozibadorligini yanada oshirish va qimmatli qog ' ozlar bozorini jadal rivojlantirish:
- mamlakatda 250 mlrd dollarlik investitsiyalarni o'zlashtirish, xususan, davlat - xususiy sheriklik doirasida 110 mlrd xorijiy investitsiyalarni jalb etish va 30 mlrd;
- mintaqalarning investitsiya reytingini yuritish, har bir hududning investorlar uchun jozibadorligini ularning imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda yanada oshirish;
- o'zaro va venchur fondlari faoliyatini yo'lga qo'yish orqali portfel investitsiyalari hajmini ikki baravar oshirish (49-maqsad);