Bugungi kunda O'zbekistonda kuzatilayotgan keng ko'lamli islohotlar iqtisodiyotni modernizatsiya qilish, ijtimoiy ta'minotni yaxshilash, ta'lim va sog'liqni saqlash sifatini oshirish, millatning madaniy va ma'naviy merosini himoya qilish bo'yicha kompleks harakatlar rejasi bo'lgan yangi O'zbekistonning 2022-2026 yillarga mo'ljallangan rivojlanish strategiyasini amalga oshirish doirasida amalga oshirilmoqda.
O'zbekistonning ijtimoiy islohotlarni amalga oshirishdagi yutuqlari allaqachon xalqaro e'tirofga sazovor bo'ldi. Biroq, yo'l oson emasligini tushunish kerak. Davlat ichki omillar va global tendentsiyalar bilan bog'liq bir qator jiddiy muammolarga duch kelishi kerak edi. Shuning uchun amalga oshirilgan o'zgarishlarni, ularning natijalari va istiqbollarini tahlil qilish, ayniqsa, respublika bugungi kunda yangi kelajagini qanday qurayotganini va ertaga buni qanday davom ettirishni tushunish uchun juda muhimdir.
"O'zbekiston - 2030" strategiyasining ahamiyati va ahamiyatini oshirib bo'lmaydi, uning doirasida mamlakat rahbariyati ijtimoiy sohadagi islohotlarning asosiy ustuvor yo'nalishlarini belgilab, fuqarolar uchun yuqori hayot sifati va barqaror rivojlanishni ta'minlashga intilmoqda.
Shunday qilib, o'zgarishlarning asosiy ustuvor yo'nalishlaridan biri bu ta'limdir. Islohotlarning maqsadi ta'lim tizimini zamonaviy jahon standartlariga modernizatsiya qilish va moslashtirishdir. Barcha darajalarda kurrikulumni yangilash (o'quv kurslari), o'qituvchilarning malakasini oshirish dasturlari faol amalga oshirilmoqda, zamonaviy ta'lim texnologiyalari joriy etilmoqda va tegishli muassasalarning infratuzilmasi yaxshilanmoqda. Xalqaro mehnat bozorida raqobatlasha oladigan yuqori malakali mutaxassislarni tayyorlashga qaratilgan oliy ta'limning mavjudligi va sifatiga alohida e'tibor qaratilmoqda.
Sog'liqni saqlash ham katta islohotlarga duch kelmoqda. Hukumat sifatli tibbiy xizmatlardan universal foydalanishni ta'minlashga intiladi. Bunga tibbiyot muassasalarini modernizatsiya qilish, ilg'or innovatsion texnologiyalarni birlashtirish, tibbiyot xodimlarini jahon standartlariga muvofiq o'qitish va kasalliklarning oldini olish dasturlarini kengaytirish kiradi. Ushbu yo'nalishda fuqarolarga moliyaviy yukni kamaytirishga qaratilgan tibbiy sug'urta tizimini rivojlantirish ham muhim rol o'ynaydi.
Ijtimoiy himoya sohasidagi islohotlar aholining eng zaif qatlamlarini himoya qiladigan samarali ijtimoiy ta'minot tizimini yaratishga qaratilgan. Bunga ijtimoiy to'lovlar tizimini takomillashtirish, ijtimoiy qo'llab-quvvatlash dasturlarini kengaytirish (shu jumladan qariyalar, nogironlar va kam ta'minlangan oilalar uchun), shuningdek, ish bilan ta'minlash va kasbiy qayta tayyorlashga ko'maklashish choralarini ishlab chiqish kiradi.
O'zbekiston madaniy va ma'naviy merosni saqlash, o'rganish va ommalashtirish borasida faol ish olib bormoqda. Ushbu sohadagi o'zgarishlar kino, adabiyot, musiqa, teatr, an'anaviy ijod turlari va boshqalarni qo'llab-quvvatlashga qaratilgan. Keng ko'lamli tadbirlar o'tkaziladi, yangi muzeylar va kutubxonalar ochiladi, ijodkorlar va xalq san'ati ustalarini qo'llab-quvvatlaydigan dasturlar munosib moliyalashtiriladi.
"O'zbekiston-2030" strategiyasining qabul qilinishi mamlakat tarixida yangi davr - katta ijtimoiy o'zgarishlar va innovatsiyalar davri boshlandi. Biroq, muvaffaqiyatning asosiy omili nafaqat keng strategik rejalarni ishlab chiqish, balki ularni amaliy amalga oshirishdir.
Shu bois O'zbekiston tomonidan amalga oshirilayotgan ulkan rejalarni hayotga tatbiq etish borasidagi aniq qadamlarga e'tibor qaratamiz, erishilgan natijalar va muvaffaqiyatlar tarixini ko'rib chiqamiz. Darhaqiqat, strategiya qabul qilinganidan beri O'zbekiston hukumati uni amalga oshirish ustida faol ishlamoqda. Yuqorida tavsiflangan yo'nalishlarga qaratilgan turli dasturlar va tashabbuslar ishga tushirildi: ta'limni modernizatsiya qilish, sog'liqni saqlash tizimini isloh qilish, ijtimoiy himoyani mustahkamlash va madaniy merosni saqlash.
Ta'lim sohasida zamonaviy ta'lim standartlarini joriy etish, o'quv dasturlarini yangilash va ta'lim muassasalari infratuzilmasiga sarmoya kiritish muhim chora-tadbirlar bo'ldi. Sog'liqni saqlash sohasida so'nggi yillarda asosiy e'tibor klinikalarni modernizatsiya qilish, xodimlarni o'qitish va sifatli sog'liqni saqlash xizmatlarini ko'rsatish uchun yangi texnologiyalarni joriy etishga qaratildi. Ijtimoiy himoyani mustahkamlash doirasida ijtimoiy qo'llab-quvvatlash mexanizmlari takomillashtirildi, aholining zaif qatlamlarini qo'llab-quvvatlash dasturlari joriy etildi, shuningdek, bandlikka ko'maklashish va qashshoqlik darajasini pasaytirish strategiyalari ishlab chiqildi.
Strategiyani amaliy amalga oshirish allaqachon o'z samarasini berdi, buni bir qator muvaffaqiyatli tashabbuslar tasdiqlaydi. Masalan, hududlarda ta'limni modernizatsiya qilish dasturi savodxonlik va bilimlarning mavjudligini sezilarli darajada oshirdi. Teletibbiyotni joriy etish esa chekka hududlarda yashovchilarga yuqori malakali mutaxassislarning tibbiy maslahatlaridan foydalanish imkonini berdi.
Biroq, erishilgan yutuqlarga qaramay, O'zbekiston oldida hali ham jiddiy qiyinchiliklar turibdi, bu esa keyingi taraqqiyotga to'sqinlik qilishi mumkin va shuning uchun keyingi sa'y-harakatlar va innovatsiyalar shaklida zudlik bilan javob talab etiladi. Strategiyani amalga oshirishni davom ettirish jamiyatning o'zgaruvchan sharoitlari va ehtiyojlariga muvofiq rejalarni doimiy ravishda kuzatib borish, baholash va moslashtirishni talab qiladi.
Ushbu to'siqlarni tushunish va ularni bartaraf etish strategiyasini ishlab chiqish mamlakatning barqaror ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta'minlash uchun juda muhimdir. Masalan, asosiy muammolardan biri bu ta'lim va sog'liqni saqlash xizmatlari sifatini yaxshilash, ularga kirishni kengaytirish imkoniyatining cheklanganligi. Bundan tashqari, infratuzilmani modernizatsiya qilishda sezilarli yutuqlarga erishilgan bo'lsa-da, ko'plab hududlarda ushbu xizmatlarning sifati va mavjudligi bo'yicha tafovut mavjud.
Kadrlar masalasi, shuningdek, sog'liqni saqlash sohasida ham katta qiyinchilik tug'diradi, bu erda malakali mutaxassislarning etishmasligi (ayniqsa, qishloq joylarida) sifatli tibbiy yordamdan foydalanishda tengsizlikka olib keladi. Ta'lim sohasida o'qitilgan o'qituvchilar va o'qituvchilarning etishmasligi, shuningdek eskirgan o'quv uskunalari bilimlarni o'zlashtirish sifatiga ta'sir ko'rsatishda davom etmoqda. Ushbu muammolarni bartaraf etish uchun O'zbekiston allaqachon bir qator strategiyalarni ishlab chiqmoqda va amalga oshirmoqda.
Innovatsiya va xizmatlarni raqamlashtirishning ahamiyati, shuningdek, samaradorlik va mavjudlikni yaxshilash uchun muhim omil sifatida tan olingan. Shu nuqtai nazardan, hukumat raqamli transformatsiya tomonidan taqdim etilgan imkoniyatlarni faol ravishda o'rganmoqda, ijtimoiy xizmatlarni boshqarishda yangi texnologiyalarni joriy qilmoqda. Biroq, mavjud muammolarni muvaffaqiyatli bartaraf etish uchun xalqaro hamkorlikni kengaytirish, investitsiyalarni jalb qilish, ijtimoiy sohada ilmiy tadqiqotlar va innovatsiyalarni rag'batlantirish bo'yicha sa'y-harakatlarni davom ettirish zarur.
Faqatgina jamiyatning barcha tarmoqlarining birgalikdagi sa'y-harakatlari orqali mamlakat hozirgi qiyinchiliklarni engib, farovon va barqaror kelajak sari olg'a siljishi mumkin.
"O'zbekiston-2030" strategiyasini amalga oshirish doirasida boshlangan O'zbekistondagi ijtimoiy - iqtisodiy islohotlar jarayoni ko'p qirrali va ko'p qirrali. U jamiyat hayotining eng keng sohalarini qamrab oladi va mamlakatning barcha fuqarolarining barqaror rivojlanishi, farovonligi va farovonligiga erishishga qaratilgan.
Asosiy yutuqlar va aniqlangan muammolarni sarhisob qilib, shuningdek, keyingi islohotlarning istiqbollari va yo'nalishlarini inobatga olgan holda shuni ta'kidlashni istardimki: O'zbekiston kelgusi yetti yil davomida ulkan strategiyani amalga oshirishda katta yutuqlarga erishdi.
Sardor Jakbarov.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Qonunchilik va huquqiy siyosat institutining yetakchi ilmiy xodimi.